DRAMA
Drama jest rodzajem działania powołującego się na teatr. „Podstawą jest fikcyjna, wyobrażeniowa sytuacja, która powstaje, gdy kilka osób we wspólnej przestrzeni przedstawia coś, co nie jest w danym czasie obecne, używając jako środków wyrazu swoich ciał i głosów” Anna Dziedzic, Janina Pichalska, Elżbieta Świderska, Drama na lekcjach języka polskiego, WSiP, Warszawa 1995
Drama oddziałuje na pięć zmysłów człowieka: dotyk, słuch wzrok, węch i smak. Uczy samodzielnego myślenia, aktywności, otwartości, kombinowania, rozwija emocje i wyobraźnię. Cała trudność w dramie polega na „byciu” postacią, a nie odgrywaniem jej. Punktem wyjścia jest odwołanie się do przeżyć i doświadczeń aktorów (dlatego drama bardziej nadaje się do pracy ze starszymi dziećmi).
Ćwiczenia:
- Dotyk:
– rozpoznawanie dotykiem przedmiotów ukrytych pod materiałem
– określanie z zamkniętymi oczami faktury przedmiotu
– rozpoznawanie dotykiem wcześniej poznanych części ciała innego dziecka
– podawanie sobie autentycznych i wyobrażonych przedmiotów o różnej, określonej konsystencji, wielkości, wadze, delikatności
– wykonywanie drobnych czynności z wykorzystaniem autentycznych i wyobrazonych przedmiotów (np. cięcie nożyczkami, mycie rąk, smarowanie chleba masłem).
- Słuch:
– wsłuchiwanie się w odlegle sygnały, ciszę
– wsłuchiwanie się w odgłosy z muszli
– powtarzanie wcześniej usłyszanych słów i dodawanie nowych
– budowanie nowych rytmów na podstawie rytmu podstawowego
– opowiadanie o odczuciach wywołanych przez słuchany tekst
– opowiadanie o obrazach wyobrażonych w trakcie słuchanego tekstu/dźwięku
– pokonywanie przestrzeni na podstawie słuchanych wskazówek
– poruszanie się po sali w sugerowanym przez prowadzącego nastroju
- Wzrok
– układanie rozrzuconych przedmiotów według wcześniej ustalonego porządku
– obserwowanie autentycznych i wyimaginowanych zjawisk oraz sytuacji
– określanie przedmiotu, który spośród wcześniej ułożonych został usunięty
– naśladowanie ruchu współpartnera w lustrzanym odbiciu
– zatrzymanie ruchu w pełnej ekspresji
- Węch
– rozpoznawanie i nazwanie zapachów
– rozpoznawanie zapachów na podstawie opisu słownego
- Smak
– omawianie poznanych smaków
– rozpoznawanie smaków na podstawie opisu słownego
– porównywanie smaków podobnych
Pamiętajmy – ćwiczenia dramowe wymagają skupienia. Skupienie możemy uzyskać ćwiczeniami wyciszającymi, łagodnym światłem, zaciekawieniem i spokojnym tonem głosu.