Jak zacząć żonglować? Poradnik krok po kroku.

Od dawna chciałeś nauczyć się żonglować, ale nie wiedziałeś od czego zacząć? Zapraszam do poradnia, przeznaczonego zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Zaczniemy od kaskady!

Postawa
Stopy wyrównane, rozstawione na szerokości ramion, równolegle, lub lekko na zewnątrz.
Balans równo rozłożony, z nieznacznie większym naciskiem na pięty niż na palce. Nie przechylaj się lub faworyzuj jednej strony. Kolana lekko ugięte. Pośladki schowane, klatka wypięta. Plecy prosto. Barki muszą zwisać luźno. Upewnij się, że są wyrównane z resztą ciała i cofnięte przez wypięcie klatki, nie wysunięte do przodu. Ramiona powinny zwisać luźno z barków. Łokcie zgięte w kąt prosty. Dłonie spodem do góry. Odpręż się.

Technika
Rzuty i chwyty wykonuje się dłońmi skierowanymi do góry.
Nadgarstki są proste podczas wyrzutu. Rzucająca ręka sprawia wrażenie idealnie prostej i sztywnej.
Rzuty do drugiej ręki są wykonywane z pępka a łapania poza przeciwległym ramieniem.
Rzuty do tej samej ręki wykonuje się z pomiędzy pępka i ramienia, a łapania poza tym samym ramieniem.
Celuj każdy rzut tak, aby lądował idealnie w pozycji łapania.
Dobre wyrzuty są ważniejsze od dobrych złapań.
Przedramienia wykonują znaczne ruchy, nadgarstki pozostają wyprostowane. Rzuty są wysokie, powolne i płynne.
Utrzymuj ręce nisko i rzucaj ze stosunkowo niskiej pozycji.
Nie podskakuj. Stój stabilnie i nieruchomo.
Nie sięgaj w górę żeby łapać, ale amortyzuj złapanie i użyj tego ruchu w dół jako zamachu do następnego wyrzutu.

 

Etapy nauki żonglowania, czyli kaskada krok po kroku
(wersja dla praworęcznych)

  1. Rzucanie jednej piłki z prawej do lewej ręki. Wysoko, wyżej, niziutko i na wysokości oczu. Dłoń powinna przyzwyczaić się do chwytu, ciężaru i właściwości piłki
  2. Podrzucamy dwie piłki. Jedna piłka w lewej ręce, druga w prawej. Piłki w powietrzu nie krzyżują się. Podrzucamy piłki jednocześnie lub naprzemiennie (synchronicznie lub asynchronicznie). Wyżej lub niżej. Nie zrażajmy się, jeśli piłka (szczególnie w lewej ręce) będzie nam upadała. Należy pamiętać, że ważniejsze od poprawnych złapań są dobre wyrzuty.
  3. Dwie piłki w jednej ręce. Niech będzie to dominujące ręka – prawa. Pierwszą piłkę chwytamy w trzy palce: kciuk, wskazujący i środkowy. Drugą w dwa pozostałe. Pierwszą piłkę wyrzucamy wysoko, a kiedy ta będzie w najwyższym momencie, delikatnie kolistym (z lewej strony) ruchem wyrzucamy drugą do góry. Łapiemy dwie piłki, kolejno pierwszą i drugą. Jeżeli to możliwe staramy się powtórzyć ćwiczenie jak największą ilość razy.
  4. Dwie piłki naprzemiennie. Jest to kluczowy moment w nauce kaskady trzema piłkami.
    Początek: jedna piłka w prawej ręce, druga w lewej. Na początku wyrzucamy piłkę z prawej ręki do ręki lewej. Kiedy pierwsza piłka znajdzie się w najwyższym momencie lotu, już nieco niżej wyrzucamy piłkę z ręki lewej do prawej. Uwaga – nie podajemy piłki dołem. Jest to najtrudniejszy etap, proszę o cierpliwość, nawet jeśli piłki będą uciekały Wam ciągle do przodu. Wtedy można spróbować żonglować na siedząco.
  5. Trzy piłki – jedna ukryta. Powtarzamy poprzednie ćwiczenie, dodając do dominującej, prawej ręki ukrytą piłkę. Piłka trzecie na tym etapie jest nieruchoma, nie uczestniczy w wyrzutach. Dłoń i ciało powinny się przyzwyczaić do jej obecności, czyli dłoń musi nauczyć się wyrzucać piłkę z utrudnieniem. Ukryta piłka trzymana jest przez dwa palce: serdeczny i mały. Oczywiście trudniej też na początku będzie nam złapać piłkę lecącą z ręki lewej. Cierpliwości.
  6. Trzy piłki – trzy wyrzuty. Powtarzamy poprzednie ćwiczenie, dodając wyrzut „ukrytej piłki” jak w punkcie 3. Ćwiczenie numer 3 było potrzebne do opanowanie szybszego wyrzutu. Wyrzuty wykonujemy naprzemiennie, podobnie do plecenie warkocza. Wyrzucamy pierwszą piłkę z prawej ręki do lewej. Druga piłka z lewej ręki leci wprost do ręki prawej. Trzecie piłka, ukryta, zanim wyląduje u niej piłka druga, wyrzucana jest do ręki lewej. Pozycja końcowa: jedna piłka w ręce prawej, dwie piłki w ręce lewej.
  7. Staramy się powtórzyć poprzednie ćwiczenie jak największą ilość razy. Poćwiczmy jeszcze wyrzuty dwóch piłek z ręki słabszej, lewej. Żonglerka to świetna zabawa, proszę się nie zrażać i życzę powodzenia!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *